ד"ר ליאור קורן

קטיעת או פגיעות של קצה האצבע

פגיעות של קצות האצבעות

פגיעות של קצות האצבעות ממעיכה של דלת כבדה או מכונה תעשייתית או חיתוך ממכשירים חדים הן פציעות נפוצות.
בפציעות הללו יכול להיווצר חסר רקמתי של קצה האצבע עם או בלי עצם חשופה.

לרוב עם הפנייה למיון התורן יכול לבצע אחת מדרכי הפעולה הבאות:
1. חבישה יבשה למקום בתקווה שתהיה החלמה כל שהיא. חבישה יבשה עם גזה לא תעודד השלמה של החסר הרקמתי והמקום יבריא עם העיוות של החסר הרקמתי. תווצר אצבע כעורה, מקוצרת ומעוותת.

2. במידה וישנו גדם קטן שנקטע התורן יתפור אותו למקום בתקווה שיקלט. הסיכוי שגדם כזה ללא אספקת דם יקלט הוא נמוך. במידה ולא יקלט הוא יעבור נמק, ישחיר ויהיה בסיכון לזיהום שנכנס בזמן הפציעה. במידה ויתפתח זיהום המטופל ידרש לאישפוז וטיפול אנטיביוטי דרך הוריד וכמובן השלמת הקטיעה.
כאן המקום לציין שבמידה וישנה קטיעה גדולה יותר של יותר מגליל אחד – יש לפנות בדחיפות למיון מרכז רפואי גדול על מנת לשקול ניתוח רפלנטציה. ניתוח בו תופרים בצורה מיקרוכירורגית חזרה את כלי הדם, הגידים ומקבעים את העצם חזרה למקומה. הניתוח הזה לא מתבצע בקטיעות של קצות האצבע (מעבר לקפל הרחיקני של האצבע) מכיוון שהמבנים שם הם זעירים ולא ברי תפירה.

3. אפשרות אחרת היא ניתוח העברה של עור מהחלק הקריבני יותר של האצבע לכיסוי החסר הרקמתי הרחיקני. הניתוחים האלה ביחוד אם מתבצעים במיון הדגימו במחקרים סיכון לא מבוטל להתפתחות נוירומה כאובה. מצב בו קצות העצבים החתוכים לא מטופלים היטב ולכן מפתחים גוש עצבי כאוב ורגיש למגע. בעיה משמעותית כאשר מדובר באיבר המשמש לתחושה ומגע.

4. דרך אחרת בה יכול התורן לנקוט היא ניתוח במיון של קיצור והשלמת הקטיעה. הדרך הזו תבחר בדר"כ כאשר ישנה עצם חשופה. לפיכך על מנת לכסות את העצם תקוצר העצם ותסגר הרקמה הרכה עליה. גם דרך זו מובילה בשיעורים גבוהים להתפתחות נוירומה כאובה. כמו-כן כמובן האצבע תהיה קצרה יותר לאחר פעולה זו.

5. התורן במיון יכול לבחור, בעיקר אם ישנה עצם חשופה, להפנות לניתוח ע"י כירורג יד בו יתבצע ניתוח העברה של עור ממקום אחר בגוף לכיסוי הרקמה. ההעברה יכולה להתבצע מהאצבע השכנה או עור מהזרוע הפנימית ועוד. הניתוח הזה יכול לדרוש קיבוע של האצבעות לתקופה מסוימת. אצבעות לא אוהבות להיות מקובעות ולכן תידרש תקופה של פיזיוטרפיה לאחר מכן. התוצאה האסטטית של הניתוחים האלה לא צפויה. יש היארעות יחסית גבוהה של נוירומה לאחריהן. כמו-כן ייווצרו צלקות ותחלואה במקום התורם האחר בגוף.

טיפול בחבישת OPSITE

זוהי דרך הטיפול המועדפת ע"י ד"ר קורן.

חבישה זו היא חבישה שקופה המשמשת בדר"כ לקיבוע מחט תוך ורידית למתן תרופות ונוזלים. החבישה הזו היא סמיפרמייבילית כלומר חצי חדירה. חדירה לחמצן אך לא מאפשרת יציאה של ההפרשה הטבעית של הפצע. השילוב של החמצן וההפרשות הטבעיות של הפצע מאפשר את ההשלמה הרקמתית של קצה האצבע. הטיפול הזה צובר תאוצה בעולם כדרך המועדפת לטיפות בקטיעות ופציעות של קצה האצבע.
במידה ולא חלף יותר משבוע לאחר הפציעה וישנן עדיין הפרשות נוזליות מהפצע, החבישה מולבשת על האצבע במרפאת ד"ר קורן. החבישה מוחלפת כל שבוע במרפאה תוך בצוע ביקורת הפצע. לאחר 2-4 שבועות בדר"כ החסר הרקמתי משלים את עצמו. התפתחות נוירומה עם הטיפול בחבישה זו היא נדירה והתוצאה האסטטית היא בדר"כ טובה מאוד.

שתפו את הפוסט: