ד"ר ליאור קורן

החלפה של מפרק בסיס האגודל

מהי שחיקה של בסיס האגודל

שחיקה ניוונית (אוסטיאוארטריטיס) הינו תהליך בו נשחק הסחוס של מפרק האגודל בשל עומס ופעילות מאומצת במשך שנים של שימוש. השחיקה הסחוסית יכולה לקרות גם לאחר שבר במקום שהתחבר בעמדה לא אופטימלית או בגלל מחלה מפרקית דלקתית ראומטית, אך אלה המקרים הנדירים. עם השחיקה נוצר מגע בין עצם לעצם וכתוצאה מכך מתפתחת דלקת כאובה במקום. בתחילה הכאבים באים לידי ביטוי רק בפעילות. בהמשך הם מורגשים גם במנוחה ובכל שעות היום.
מפרק בסיס האגודל ממוקם בין עצם הטרפז לעצם המסרק של האגודל (המפרק הקרפומטקרפלי הראשון) והוא אחד משלושת המפרקים של האגודל. שחיקה של מפרק זה נפוצה מאוד. מפרק האגודל הוא בין הראשונים להשחק בגוף האדם. הבעיה שכיחה פי 4 אצל נשים מאשר גברים.

מהם הסימפטומים של שחיקת בסיס האגודל

הסימפטומים השכיחים הם:
1. כאב בבסיס האגודל שיכול להקרין לקצה האגודל וגם לאיזור שורש כף היד. הכאב מורגש יותר בזמן ביצוע פעולות פיזיות עם האגודל ובקצה טווחי התנועה, בעיקר בהרמה כלפי מעלה של האגודל. הפעולות אשר גורמות לכאב הן: פתיחת פקקי בקבוק או צנצנות, סיבוב מפתח במנעול ועוד.
2. חולשה של האגודל בביצוע פעילויות פיזיות.
3. נפיחות של המקום שנובעת מהצטברות נוזל מהדלקת אך גם מתזוזה הדרגתית של בסיס המסרק החוצה.
4. בשלבים היותר מתקדמים ישנה הגבלה בתנועה של האגודל.
5. עיוות של מבנה האגודל עם קיצור שלו, ומבנה בצורת Z בו האגודל נצמד לאצבע המורה.

איך מאבחנים שחיקה של בסיס האגודל

ההיסטוריה של הבעיה יחד עם בדיקה גופנית מספיקים ברוב הגדול של המקרים לאבחנה. בבדיקה בודקים רגישות מפרקית, עיוות אופייני ומבחנים ספציפיים לכאבים במקום.
צילומי רנטגן של הכף יד מסייעים בעיקר באבחנת חומרת הבעיה במפרק האגודל והאם ישנה מעורבות של מפרקים נוספים מסביב. בצילומים מחפשים האם ישנם זיזים גרמיים סביב למפרק האגודל, סקלרוזיס (הלבנה של המשטח המפרקי), ציסטות סביב למפרק והיצרות של המפרק. כל אלה מצביעים על שחיקה של סחוס המפרק.

האם ישנם טיפולים לא ניתוחיים לשחיקה של מפרק בסיס האגודל?

כן, יש כמה טיפולים כאלה.
1. משחה או כדורים נוגדי דלקת.
2. סד לאגודל.
3. אמבטיית פרפין לחימום והקלה בכאבים.
4. זריקות קורטיזון.
5. זריקות טבעיות של אורטוקין (גורמי שגשוג ונוגדי דלקת מדם המטופל).

במקרה שהטיפול השמרני לא צלח, ניתן לבצע ניתוח להחלפה של מפרק האגודל.

מהו ניתוח החלפה של מפרק בסיס האגודל?

בניתוח מסירים את המשטחים המפרקיים של המפרק. ומחליפים אותם במשתל (פרוטזה) מתכתית המאפשרת תנועה חלקה ונטולת כאבים. הניתוח מתבצע בהרדמה כללית.

החלמה מניתוח החלפה של מפרק בסיס האגודל

לאחר הניתוח מושמים בחבישה ל-10 ימים. עבודה משרדית ופעולות פשוטות עם היד ניתן לבצע לאחר מכן. פעילות גופנית מאומצת עם היד ניתן לבצע החל מחודש לאחר הניתוח. טווחי התנועה לאחר הניתוח בדר"כ טובים יותר מאשר טרם הניתוח ולרוב לא נדרשת הפעלה בריפוי בעיסוק/פיזיוטרפיה. במקרים מסוימים, בעיקר במצבים בהם הייתה שחיקה קשה טרם הניתוח ועיוות, יש לבצע מספר טיפולים בריפוי בעיסוק/פיזיוטרפיה.

האם את/ה סובל/ת משחיקה של בסיס האגודל?

ד"ר ליאור קורן מנוסה בטיפול שמרני וניתוחי לבעיה זו. במרפאתו מתבצע איבחון מסודר וניתן טיפול מתאים להקלה על הכאבים וההגבלה התפקודית של מפרק האגודל.
ניתן לקבוע תור בטלפון 050-2766003.ג

שתפו את הפוסט: